Kiedy Zgłosić Upadłość Firmy ?

2024-06-21

Kiedy Zgłosić Upadłość Firmy ?

Wprowadzenie 

 

Upadłość firmy jest procesem prawnym, który pozwala na zakończenie działalności przedsiębiorstwa, które stało się niewypłacalne. Niewypłacalność oznacza, że firma nie jest w stanie spłacać swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Ogłoszenie upadłości jest często uważane za ostateczność, gdy wszystkie inne metody rozwiązania problemów finansowych zawiodą. Proces ten jest regulowany przez Prawo upadłościowe i naprawcze.

Kiedy możliwe jest ogłoszenie upadłości?

 

Aby ogłoszenie upadłości było możliwe, muszą zostać spełnione dwa podstawowe warunki:

  1. Zdolność upadłościowa: Musi ją posiadać dłużnik. Obejmuje to przedsiębiorców, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne, spółki akcyjne, wspólników osobowych spółek handlowych oraz wspólników spółek partnerskich.

  2. Niewypłacalność: Firma staje się niewypłacalna, gdy utraci zdolność do regulowania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych. Domniema się, że niewypłacalność następuje, gdy opóźnienie w wykonaniu zobowiązań przekracza trzy miesiące lub gdy zobowiązania pieniężne przekraczają wartość majątku dłużnika przez okres przekraczający dwadzieścia cztery miesiące.

 

Wniosek o ogłoszenie upadłości

 

Wniosek o ogłoszenie upadłości może złożyć dłużnik lub każdy z jego wierzycieli osobistych. Wniosek powinien spełniać wymagania przewidziane dla pisma procesowego i zawierać m.in. imię i nazwisko dłużnika lub jego nazwę, numer PESEL lub numer KRS, NIP, miejsce głównego ośrodka działalności dłużnika oraz uzasadnienie wniosku.

 

Gdzie złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości?

 

Wniosek o ogłoszenie upadłości składa się do właściwego sądu upadłościowego, którym jest sąd rejonowy – sąd gospodarczy. Właściwość sądu określa się na podstawie głównego ośrodka podstawowej działalności dłużnika.

 

Skutki ogłoszenia upadłości

 

Ogłoszenie upadłości firmy pociąga za sobą liczne skutki prawne:

  1. Utrata prawa zarządu: Dłużnik traci prawo zarządu swoim majątkiem na rzecz syndyka.
  2. Wejście majątku do masy upadłości: Prawie cały majątek dłużnika wchodzi w skład masy upadłości.
  3. Zobowiązanie do wydania majątku: Dłużnik jest zobowiązany do wydania majątku i dokumentów związanych z działalnością syndykowi.
  4. Wymagalność zobowiązań: Wszystkie zobowiązania pieniężne dłużnika stają się natychmiast wymagalne.
  5. Zmiana nazwy przedsiębiorstwa: Dłużnik musi dodawać określenie „w upadłości” do nazwy przedsiębiorstwa.

Ogłoszenie upadłości wpływa także na możliwość prowadzenia spraw sądowych, administracyjnych i sądowoadministracyjnych, które mogą być prowadzone wyłącznie przez syndyka lub przeciwko niemu.

 

Jak uniknąć ogłoszenia upadłości?

 

Ogłoszenie upadłości można uniknąć poprzez restrukturyzację, która jest regulowana przez Prawo restrukturyzacyjne. Restrukturyzacja pozwala na zawarcie układu z wierzycielami i dalsze prowadzenie działalności gospodarczej. Wyróżnia się cztery rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych:

  1. Postępowanie o zatwierdzenie układu (PZU): Najprostsze postępowanie, w którym dłużnik negocjuje warunki układu z wierzycielami i składa do sądu wniosek o jego zatwierdzenie.
  2. Przyspieszone postępowanie układowe: Prowadzone przed sądem, szybkie zawarcie układu z wierzycielami.
  3. Postępowanie układowe: Bardziej formalne i czasochłonne, stosowane w przypadku większych wierzytelności spornych.
  4. Postępowanie sanacyjne: Najbardziej kompleksowe, obejmujące działania naprawcze mające na celu przywrócenie zdolności do wykonywania zobowiązań.

 

Podsumowanie

 

Ogłoszenie upadłości firmy jest procesem prawnym, który pozwala na zakończenie działalności przedsiębiorstwa, które stało się niewypłacalne. Proces ten jest regulowany przez Prawo upadłościowe i naprawcze i pociąga za sobą liczne skutki prawne dla dłużnika i wierzycieli. Warto jednak pamiętać, że ogłoszenie upadłości powinno być traktowane jako ostateczność, a w wielu przypadkach możliwe jest przeprowadzenie restrukturyzacji, która pozwala na oddłużenie i kontynuowanie działalności gospodarczej. 

Tagi :

Ideaprawna, kancelaria, restrukturyzacja, upadłość

Udostepnij :

PrevPoprzedniDla Kogo Jest Restrukturyzacja ?
NastępnyJakie Są Korzyści Restrukturyzacji ?Next
Idea Prawna
  • Idea Prawna
  • Restrukturyzacja
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
Social Media
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
Kontakt

E-mail

biuro@ideaprawna.pl

Phone

+48 570 91 91 51

IDEA PRAWNA SP Z O.O.

Copyright © 2023. All rights reserved.

Usługi prawne dla firm i konsumentów
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}